Brussels Motor Show 2017: Isuzu stelt nieuwe D-Max voor met 1.9 dieselmotor

Brussels Motor Show 2017: Isuzu stelt nieuwe D-Max voor met 1.9 dieselmotor

Isuzu kiest resoluut voor downsizing zonder compromissen voor gerestylede D-Max met nieuwe techniek.

Maandag 28 november 2016 — Isuzu stelt op de Brussels Motor Show een belangrijke première voor. De gloednieuwe D-Max bouwt verder op de bestaande succesformule; een grondig hertekend design, kracht in overvloed, en een nieuwe motor gekoppeld aan nieuwe versnellingsbakken.

Pionier in downsizing

In het automotive landschap kan je de downsizing trend niet negeren. Motoren worden kleiner en efficiënter, verbruiks- en CO2-waarden dalen. In het segment van de bedrijfswagens beweegt er op dat vlak nog niet zo heel veel. Isuzu wil echter het goede voorbeeld geven en komt als eerste met een kleinere motor in de gloednieuwe D-Max. Je mag het gerust een pioniersrol noemen. Niemand kan trouwens voorspellen hoe de plaatselijke fiscaliteit zal evolueren op onze markten, en dus is het geen slechte zaak om nu al een kleinere motor onder de kap te hebben.

Klein(er) maar even dapper

De 2.5 diesel maakt in de nieuwe D-Max plaats voor een gloednieuwe viercilinder met een inhoud van 1.898 cc. Het vermogen blijft met 164 pk nagenoeg hetzelfde, het koppel van de nieuwe 1.9 D bedraagt 360 Nm en is beschikbaar tussen 2.000 en 2.500 tr/min.. De 1.9 D voldoet aan de Euro 6 emissienormen en is ongeveer 60 kg lichter dan zijn voorganger.

De viercilinder krijgt ook enkele nieuwigheden zoals een automatische riemspanner, hydraulische klepstoters en een ecologische oliefilter. De verbruiks- en dus ook de CO2-waarden dalen gevoelig; afhankelijk van de configuratie is er een optimalisatie tussen 4% en 16%. Bovendien is er ook een positieve evolutie op het vlak van geluidscomfort te noteren.

De nieuwe D-Max viercilinder turbodieselmotor wordt ook gekoppeld aan nieuwe versnellingsbakken. De klant kan kiezen tussen een manueel exemplaar met 6 verhoudingen, of een nieuwe automaat die eveneens 6 versnellingen krijgt (voorheen 5). De automaat kan ook sequentieel bediend worden middels de versnellingspook.

Kloppend hart trekt 3,5 ton

Downsizing betekent niet dat je aan kracht of karakter moet inboeten. Als motorenspecialist heeft Isuzu erop toegezien dat er geen compromissen nodig waren op het vlak van trekkracht. De nieuwe D-Max verloochent dus in geen geval zijn professionele roeping en staat in alle omstandigheden paraat.

De D-Max krijgt nog steeds de inschakelbare vierwielaandrijving van Isuzu. Daardoor pakt het model uit met een indrukwekkend trekvermogen van maar liefst 3,5 ton. Dat is het hoogste wat de markt te bieden heeft in combinatie met een klassiek autorijbewijs. Daarnaast kan er in de laadbak van de D-Max ook 1 ton aan lading verdwijnen.

Mooie design-evolutie

De nieuwe Isuzu D-Max heeft bewust gekozen voor een mooie design-evolutie. Dankzij het volledig hertekende front is het model weer helemaal bijdetijd. De evolutie is duidelijk zichtbaar. Zo zijn er nieuwe projectiekoplampen met LED dagrijverlichting en ook de mistlichten en hun behuizing krijgen een nieuw design. Verder is er nog een nieuw radiatorrooster, nieuwe velgdesigns en achterlichtblokken met LED-technologie.

Binnenin is de nieuwe D-Max duidelijk herkenbaar aan de hertekende boordplank met nieuwe tellerpartij. Een nieuwe lay-out van de tellers wordt aangevuld met een schakelindicator voor de manuele versies. Nieuw is ook het geïntegreerde navigatiesysteem.

Het interieur biedt voortaan ook een betere ergonomie, gericht op meer gebruikscomfort en functionaliteit. Zo is er meer ondersteuning voor het lichaam en genieten de achterste passagiers van een optimaal zitcomfort. Dankzij de hellingshoek van 24° evenaart de nieuwe D-Max het zitcomfort van een gewone personenwagen. De achterste passagiers krijgen voortaan ook meer ruimte voor de voeten.

Nieuwe (veiligheids-) uitrustingen

De nieuwe Isuzu D-Max krijgt enkele interessante nieuwe uitrustingen (altijd afhankelijk van het uitrustingsniveau). Zo doet een start-stopknop voor de motor z’n intrede en kan de wagen ook uitgerust worden met PESS (Passive Entry & Start System) oftewel een keyless-go waarmee je de wagen kan openen of sluiten met de sleutel in je broekzak of tas.

Op het vlak van de veiligheid noteren we een nieuw ESP-systeem. Dat omvatte reeds tractiecontrole (TCS) en wordt nu uitgebreid met Hill Descent Control (HDC) en Hill Start Assist (HSA) dat makkelijk vertrekken op hellingen bevordert (vanaf 10% helling).

3 varianten, altijd 5 jaar garantie

Net zoals zijn voorganger zal de nieuwe D-Max (vanaf het voorjaar 2017) leverbaar zijn in 3 koetswerkvarianten (Single Cab, Extra Cab en Double Cab). Elke nieuwe D-Max geniet overigens van een indrukwekkende garantie van 5 jaar met wegbijstand. Die wordt trouwens verhoogd van 150.000 tot 200.000 km. Gezien het utilitaire karakter van de D-Max (de wagen wordt overigens altijd als fiscaalvriendelijke bedrijfswagen ingeschreven) een sterk argument !

Voor de prijslijst, klik hier.

 

Een rijke geschiedenis

Isuzu viert dit jaar z’n 100ste verjaardag. Het bedrijf werd opgericht in 1916 en is daarmee het oudste Aziatische merk dat op onze markt actief is.

100 jaar ervaring. Niet veel automerken kunnen ermee uitpakken. Hoewel Isuzu zich door de loop der jaren is gaan specialiseren in het bouwen van dieselmotoren, vrachtwagens en pick-ups, kan de Japanse constructeur terugblikken op een rijke en gevarieerde geschiedenis. Een geschiedenis waarin ook heel wat personenwagens opduiken, maar waarbij dieselmotoren en trucks ook al snel deel uitmaakten van de specialisaties van het merk. Een overzicht:

1916

Twee Japanse bedrijven, Tokyo Ishikawajima Shipbuilding and Engineering, en Tokyo Gas and Electric Industrial, tekenen een samenwerkingsakkoord met als doel auto’s te gaan produceren.

1922

De eerste lokaal in Japan gebouwde personenwagen, de Wolseley A-9, is klaar.

1934

Een tweede model, een personenwagen gebouwd in opdracht van het ministerie van Handel en Industrie, wordt gelanceerd en luistert naar de naam ISUZU, verwijzend naar de Isuzu-rivier in het ISE Shrine gebied van Japan. Dit is dus de eigenlijke origine van de naam van het merk (zie ook 1949).

+1945

In de na-oorlogse periode was er veel vraag naar commerciële voertuigen en trucks, om allerhande materialen en voedsel te transporteren. Voor Isuzu zouden trucks dan ook een belangrijke rol gaan spelen in de wederopbouw van het merk en de lokale economie na WOII. Daar is ook de passie ontstaan van Isuzu, voor de bedrijfwagensector.

1949

Samen met de allereerste export van wagens naar Japan, meerbepaald naar Hong Kong, wordt een nieuw bedrijf opgericht: “Isuzu Motors Limited”. Tot op vandaag werd de naam niet meer gewijzigd.

1950

Als gevolg van de groeiende vraag naar voertuigen na WOII, ontwikkelt Isuzu de eerste Japanse V8 dieselmotor, de DA80.

1953

Isuzu mag ook een pionier worden genoemd met betrekking tot de ontwikkeling van personenwagens. Getuige daarvan de Hillman, die in 1953 wordt gelanceerd, en gevolgd door de Bellel in 1961 en Bellet in 1963.

1961

De Bellel ziet het levenslicht.

Nog in 1961 ontwikkelt Isuzu Japans eerste dieselmotor voor personenwagens. De DL201 kreeg meteen de Technological Award, uitgereikt door de Japan Society of Mechanical Engineers.

1963

De Bellet wordt gelanceerd. Er volgt ook een GT-versie, die als bijnaam Belle-G krijgt.

1966

De eerste zogenaamde Medium Duty Truck, de TY, wordt gelanceerd.

1968

Isuzu lanceert de eerste Coupé personenwagen. Niemand minder dan Giugiaro ontwerpt de sportief gelijnde 117 Coupé.

1971

In het licht van een verdere expansie en meer mogelijkheden op groei in markten buiten Japan, tekent Isuzu een samenwerkingsakkoord met GM.

1972

De samenwerking met GM resulteert in de meest succesvolle 1 ton Pick Up in de USA: de Chevrolet LUV (Isuzu Faster). Dit is een 1-ton pick-up op basis van de Isuzu Florian personenwagen.

1974

De Gemini, de eerste wagen die samen met GM werd ontwikkeld, wordt gelanceerd.

1977

Ten gevolge van de oliecrisis ontwikkelt Isuzu zuiniger dieselmotoren. In 1977 wordt de Florian gelanceerd, mét dieselmotor.

1979

De Gemini krijgt nu ook een diesel onder de kap.

1981

Een tweede model, de Piazza Coupé, opnieuw getekend door grootmeester Giugaro, wordt gelanceerd. Ook nieuw in het gamma is de Rodeo Bighorn, de eerste compacte 4WD terreinwagen van het merk.

Nog in 1981 lanceert Isuzu de direct ingespoten dieselmotor voor trucks. En het was Isuzu die de eerste elektronische sturing van een dieselmotor ontwikkelde. Tegelijk introduceert Isuzu QOS als wereldpremière. QOS staat voor Ultra Quick on Start, waarbij niet langer een voorgloeitijd nodig is om de motor te starten. Een primeur !

1985

Isuzu lanceert de FF Gemini, ondersteund door een opmerkelijke TV-spot waarbij de capriolen van de stuntrijder erg gesmaakt worden.

1994

Isuzu lanceert de eerste Heavy Duty Giga Truck.

1996

Isuzu commercialiseert haar eerste bus, de Gala.

2000

De 20 miljoenste motor wordt geproduceerd.

2002

Isuzu lanceert de Rodeo / D-Max pick-up, waarmee meteen een trend wordt gezet. Isuzu zal zich namelijk door de loop der jaren verder specialiseren in pick-ups.

2004

Alcopa start met de import van Isuzu. Vandaag importeert de groep Isuzu in 4 landen.

2013

Isuzu lanceert de MU-X, een SUV voor 7 inzittenden op basis van de D-Max.