Isuzu op de Brussels Motor Show 2016

Isuzu op de Brussels Motor Show 2016

Start van een feestjaar; in 2016 viert Isuzu haar 100-jarig bestaan. Speciale Centennial Edition D-Max Akoya wordt in Belgische première voorgesteld.

Zondag 13 december 2015 —  

  • In 2016 viert Isuzu haar honderste verjaardag. Isuzu is de oudste Japanse automotive fabrikant aktief op onze markt.
  • Feestjaar zal gekenmerkt worden door enkele speciale “Centennial” edities.
  • Eerste speciale serie, de Akoya, wordt in Belgische première voorgesteld.
  • Akoya betekent “parel”, verwijzend naar zijn exclusieve witte kleur met parelmoertinten.
  • D-Max Akoya is uiterst luxueus uitgerust en laat de klant keuze tussen verschillende afwerkingen voor de laadbak.

Met de start van de Brussels Motor Show begin januari, wordt meteen ook een belangrijk feestjaar voor Isuzu ingezet. Als oudste Japanse constructeur in de automotive wereld, viert Isuzu Motor Limited in 2016 haar 100ste verjaardag. Gedurende heel het jaar zal Isuzu terugblikken op haar rijke geschiedenis, en er zullen verschillende speciale edities gelanceerd worden om deze belangrijke mijlpaal te vieren. De eerste Centennial editie, de Akoya, beleeft in Brussel z’n Belgische première.

Als je feest viert, dan mag je groots uitpakken. Isuzu pakt dan ook uit met de grootste stand ooit op de Brussels Motor Show. In Paleis 9 zal de enige pick-up specialist op de markt haar volledige gamma D-Max tonen. Met in de hoofdrol de nieuwe D-Max Akoya.

Een rijke geschiedenis

100 jaar ervaring. Niet veel automerken kunnen ermee uitpakken. Hoewel Isuzu zich door de loop der jaren is gaan specialiseren in het bouwen van dieselmotoren, vrachtwagens en pick-ups, kan de Japanse constructeur terugblikken op een rijke en gevarieerde geschiedenis. Een geschiedenis waarin ook heel wat personenwagens opduiken, maar waarbij dieselmotoren en trucks ook al snel deel uitmaakten van de specialisaties van het merk. Een (beknopt) overzicht:

1916

Twee Japanse bedrijven, Tokyo Ishikawajima Shipbuilding and Engineering, en Tokyo Gas and Electric Industrial, tekenen een samenwerkingsakkoord met als doel auto’s te gaan produceren.

1922

De eerste lokaal in Japan gebouwde personenwagen, de Wolseley A-9, is klaar.

1934

Een tweede model, een personenwagen gebouwd in opdracht van het ministerie van Handel en Industrie, wordt gelanceerd en luistert naar de naam ISUZU, verwijzend naar de Isuzu-rivier in het ISE Shrine gebied van Japan. Dit is dus de eigenlijke origine van de naam van het merk (zie ook 1949).

+1945

In de na-oorlogse periode was er veel vraag naar commerciële voertuigen en trucks, om allerhande materialen en voedsel te transporteren. Voor Isuzu zouden trucks dan ook een belangrijke rol gaan spelen in de wederopbouw van het merk en de lokale economie na WOII. Daar is ook de passie ontstaan van Isuzu, voor de bedrijfwagensector.

1949

Samen met de allereerste export van wagens naar Japan, meerbepaald naar Hong Kong, wordt een nieuw bedrijf opgericht: “Isuzu Motors Limited”. Tot op vandaag werd de naam niet meer gewijzigd.

1950

Als gevolg van de groeiende vraag naar voertuigen na WOII, ontwikkelt Isuzu de eerste Japanse V8 dieselmotor, de DA80.

1953

Isuzu mag ook een pionier worden genoemd met betrekking tot de ontwikkeling van personenwagens. Getuige daarvan de Hillman, die in 1953 wordt gelanceerd, en gevolgd door de Bellel in 1961 en Bellet in 1963.

1961

De Bellel ziet het levenslicht.

Nog in 1961 ontwikkelt Isuzu Japans eerste dieselmotor voor personenwagens. De DL201 kreeg meteen de Technological Award, uitgereikt door de Japan Society of Mechanical Engineers.

1963

De Bellet wordt gelanceerd. Er volgt ook een GT-versie, die als bijnaam Belle-G krijgt.

1966

De eerste zogenaamde Medium Duty Truck, de TY, wordt gelanceerd.

1968

Isuzu lanceert de eerste Coupé personenwagen. Niemand minder dan Giugiaro ontwerpt de sportief gelijnde 117 Coupé.

1971

In het licht van een verdere expansie en meer mogelijkheden op groei in markten buiten Japan, tekent Isuzu een samenwerkingsakkoord met GM.

1972

De samenwerking met GM resulteert in de meest succesvolle 1 ton Pick Up in de USA: de Chevrolet LUV (Isuzu Faster). Dit is een 1-ton pick-up op basis van de Isuzu Florian personenwagen.

1974

De Gemini, de eerste wagen die samen met GM werd ontwikkeld, wordt gelanceerd.

1977

Ten gevolge van de oliecrisis ontwikkelt Isuzu zuiniger dieselmotoren. In 1977 wordt de Florian gelanceerd, mét dieselmotor.

1979

De Gemini krijgt nu ook een diesel onder de kap.

1981

Een tweede model, de Piazza Coupé, opnieuw getekend door grootmeester Giugaro, wordt gelanceerd. Ook nieuw in het gamma is de Rodeo Bighorn, de eerste compacte 4WD terreinwagen van het merk.

Nog in 1981 lanceert Isuzu de direct ingespoten dieselmotor voor trucks. En het was Isuzu die de eerste elektronische sturing van een dieselmotor ontwikkelde. Tegelijk introduceert Isuzu QOS als wereldpremière. QOS staat voor Ultra Quick on Start, waarbij niet langer een voorgloeitijd nodig is om de motor te starten. Een primeur !

1985

Isuzu lanceert de FF Gemini, ondersteund door een opmerkelijke TV-spot waarbij de capriolen van de stuntrijder erg gesmaakt worden.

1994

Isuzu lanceert de eerste Heavy Duty Giga Truck.

1996

Isuzu commercialiseert haar eerste bus, de Gala.

2000

De 20 miljoenste motor wordt geproduceerd.

2002

Isuzu lanceert de Rodeo / D-Max pick-up, waarmee meteen een trend wordt gezet. Isuzu zal zich namelijk door de loop der jaren verder specialiseren in pick-ups.

2004

Alcopa start met de import van Isuzu. Vandaag importeert de groep Isuzu in 4 landen.

2013

Isuzu lanceert de MU-X, een SUV voor 7 inzittenden op basis van de D-Max.
 

De  Isuzu Centennial Edities

Ter gelegenheid van haar 100-jarig bestaan, zal Isuzu verschillende speciale edities lanceren in 2016. De eerste is de Akoya, die op het salon van Brussel voor de allereerste keer getoond zal worden aan het grote publiek.

Wie zich wil onderscheiden in het pick-up landschap kan niet voorbij de D-Max Akoya. Als pick-up specialist wilde Isuzu een versie ontwikkelen die meteen opvalt in het straatbeeld dankzij verschillende exclusieve koetswerk- en uitrustingselementen. De Akoya zorgt voor een exclusieve en luxueuze beleving, met een uitstraling en uitrusting die niets te wensen over laat.

Akoya, de Japanse parel

Akoya betekent “Japanse parel”, verwijzend naar de exclusieve witte buitenkleur met parelmoertinten, meteen de enige beschikbare kleur voor deze speciale serie. In combinatie met de zwarte koetswerkelementen straalt de D-Max Akoya tegelijk dynamisme en klasse uit. De nieuwe LED-dagrijlichten die in de voorste bumper geïntegreerd zitten, zorgen samen met de achterlichtblokken met LED-signatuur voor de high-tech finishing touch.

Andere kenmerken van de D-Max Akoya zijn de verschillende zwarte koetswerkelementen die voor een perfecte balans zorgen met de levendige koetswerkkleur. Zo zijn er de zwarte 19” velgen, de zwarte rolbar (indien gekozen wordt voor de Style cover), zwarte side-steps, bumperelementen en wielkastbogen. Opvallend zijn ook het zwarte radiatorrooster, de zwarte deurgrepen en dito spiegelkappen.

De klant kiest de afwerking

Opmerkelijk is dat de Akoya leverbaar is in 3 verschillende versies met betrekking tot de afwerking van de laadbak. Zo kan de klant kiezen tussen een Design Box, een Style Cover met zwarte bull-bar, of een Hardtop waarbij de laadbak volledig overdekt is.

Luxueuze sfeer binnenin

De D-Max Akoya is de eerste D-Max met een volledig zwart interieur, inclusief de dakhemel. Dat geeft, samen met de chique ogende zwarte inlegstukken in de 4 portieren, een uitgesproken klassevolle sfeer. Het zitmeubilair is overtrokken met een nieuw hoog-kwalitatief leder, afgewerkt met witte stiksels. Dezelfde stiksels komen ook terug in het leder van het stuurwiel. In de voorste zetels is prominent het Isuzu logo gestanst. Luxeuze tapijten met Akoya-logo mogen uiteraard niet ontbreken.

Verder pakt de Akoya uit met een rist uitrustingen die de wagen uniek maakt. Zo is er de stoelverwarming vooraan, de touchscreen GPS met achteruitrijcamera, de volautomatische klimaatregeling, cruise control, radiobediening op het stuur, regensensor, lichtsensor, een grote lederen centrale armsteun, automatisch inklapbare spiegels, getint glas en comfortverlichting.

Die laatste zorgt voor een stijlvolle en vooral praktische omgevingsverlichting van de wagen bij het ont- en vergrendelen. Ook het voetencompartiment van de Akoya is verlicht. Bij het sluiten van de wagen zullen de spiegels ook automatisch inklappen.

Kloppend hart met 4WD trekt 3,5 ton, automaat beschikbaar

De D-Max Akoya is uitgerust met de gekende 2,5-liter twin-turbo dieselmotor met een vermogen en koppel van respectievelijk 120 kW/163 pk en 400 Newtonmeter. De ultramoderne dieselkrachtbron met common-railtechnologie, gekoppeld aan een handgeschakelde 6-bak of een automatische 5-trapstransmissie is voorzien van een dubbele turbo en een intercooler voor maximale prestaties en optimaal brandstof-rendement. Andere technologische voorzieningen zijn een elektrisch geregelde brandstofpomp, een pre-injectiesysteem, dubbele bovenliggende nokkenassen en een zelfregenerende partikelfilter. Klepstoters met brede rollagers verminderen de weerstand en de slijtage. De distributie met tandwielen en stalen ketting verhogen de betrouwbaarheid en verlagen de gebruikskosten. De cilinderwanden zijn voorzien van een beschermende coating waardoor de levensduur wordt verlengd.

De D-Max Akoya krijgt altijd de inschakelbare vierwielaandrijving van Isuzu. Daardoor pakt het model uit met een indrukwekkend trekvermogen van maar liefst 3,5 ton. Dat is het hoogste wat de markt te bieden heeft in combinatie met een klassiek autorijbewijs. Daarnaast kan er in de laadbak van de D-Max Akoya ook 1 ton aan lading verdwijnen.

Vanzelfsprekend kan de Akoya-klant kiezen tussen een manuele 6-bak, of een automaat met 5 verhoudingen waarbij de bestuurder ook zelf de gewenste versnelling kan selecteren.

Zeer interessant prijskaartje

De prijs van de D-Max Akoya, die enkel beschikbaar is als functionele en comfortabele Double Cab 4WD, bedraagt 46.950 € BTW inclusief voor de versie met Design Box. Wie kiest voor de hardtop betaalt een supplement van 650 €, de versie met Style Cover kost 1.000 € meer (tegenover de Design Box).

Liefhebbers van het genre kunnen nog opteren voor de versie met automatische versnellingsbak met 5 verhoudingen (optieprijs 1.450 €). Net zoals elke nieuwe D-Max geniet ook de Akoya van een indrukwekkende garantie van 5 jaar met wegbijstand. Gezien het utilitaire karakter van de D-Max (de Akoya wordt overigens altijd als fiscaalvriendelijke bedrijfswagen ingeschreven) een sterk argument !

Isuzu D-MAX: Limited edition 'Akoya'