Isuzu D-Max modeljaar ’18 mikt op meer comfort en veiligheid

Isuzu D-Max modeljaar ’18 mikt op meer comfort en veiligheid

D-Max AT35 Arctic Truck krijgt permanente plek in het gamma.

In de aanloop van de Brussels Motor Show 2019 voor bedrijfswagens, krijgt de Isuzu D-Max een belangrijke update. Het modeljaar ’18 bouwt verder op het beproefde recept van kracht en duurzaamheid, maar voegt nu extra comfort en veiligheidsuitrusting toe.

Onder de kap van de Isuzu D-Max zit nog steeds de volledig nieuw ontwikkelde viercilinder met een inhoud van 1.898 cc. De zelfontbrander heeft een vermogen van 164 pk en een koppel van 360 Nm dat integraal beschikbaar is tussen 2.000 en 2.500 tr/min.. De 1.9 D voldoet aan de Euro 6 emissienormen (zelfs zonder Ad Blue additief !) en is ongeveer 60 kg lichter dan zijn 2.5 voorganger.

De nieuwe turbomotor kreeg eerder al enkele nieuwigheden zoals een automatische riemspanner, en een ecologische oliefilter. De cilinders hebben een beschermende coating ter versteviging en dus een langere levensduur. Hydraulische klepstoters met brede rollagers verminderen dan weer weerstand en slijtage. De zuigers zijn bekleed met grafiet voor een betere duurzaamheid en de turbolader gebruikt een variabele geometrie voor een optimaal rendement. De verbruiks- en dus ook de CO2-waarden dalen daarbij gevoelig; afhankelijk van de configuratie is er een optimalisatie tussen 4% en 16%, vergeleken met de vorige 2.5 motor.

De nieuwe D-Max kan nog steeds naar keuze besteld worden met een manuele versnellingsbak met 6 verhoudingen (met een “korte” eerste voor optimaal trekgemak), of een  automaat die eveneens 6 versnellingen krijgt. De automaat kan ook sequentieel bediend worden middels de versnellingspook.

Krachtpatser die 3,5 ton mag trekken

Met de 1.9 D motor hoeft de D-Max niet aan kracht of karakter in te boeten. Als motorenspecialist heeft Isuzu erop toegezien dat er geen compromissen nodig waren op het vlak van trekkracht. De D-Max verloochent dus in geen geval zijn professionele roeping en staat in alle omstandigheden paraat.

De D-Max krijgt nog steeds de inschakelbare vierwielaandrijving van Isuzu. Daardoor pakt het model uit met een indrukwekkend trekvermogen van maar liefst 3,5 ton. Dat is het hoogste wat de markt te bieden heeft in combinatie met een klassiek autorijbewijs. Daarnaast kan er in de laadbak van de D-Max ook 1 ton aan lading verdwijnen.

De Isuzu D-Max modeljaar ’18 krijgt ook een upgrade voor wat betreft het veercomfort. Achteraan worden de 3 grote en 2 kleine bladveren vervangen door 2 grote en 1 kleine bladveer met rubberen dempers, wat het veercomfort voor alle inzittenden ten goede komt. Deze nieuwe configuratie geeft ook een gewichtsbesparing van 8 kg, terwijl er geen impact is op het laad- en trekvermogen. Dat blijft gewoon respectievelijk 1 ton en 3,5 ton.

Een andere technische wijziging bij de D-Max modejaar ’18 is terug te vinden aan de stuurbekrachtiging. De tandwielaandrijving wordt vervangen door een nieuwe pomp met riem-aandrijving. Bovendien krijgt de pomp een nieuwe plaats aan de voorzijde van de motor. Het resultaat is voor een hoorbare winst op het vlak van motorgeluid bij constante snelheden.

Overigens bleef ook de terreinwaardigheid van de nieuwe D-Max 1.9 intact; hij is dan ook ontworpen en gebouwd om overal te komen. Met een grondspeling tot 235 mm, een oprijhoek van 30° en afrijhoek van 22,7° deinst hij niet snel terug. De dwarshellingshoek bedraagt 49°.

Upgrade binnenin

De Isuzu D-Max modeljaar ’18  verandert niet aan de buitenkant. Sinds de recentste design-evolutie die dateert van eind 2017, pakt de D-Max uit met een dynamische en tegelijk scherp lijnenspel dat geaccentueerd wordt door nieuwe projectiekoplampen met LED dagrijverlichting. het nieuw radiatorrooster en de  achterlichtblokken met LED-technologie zijn gebleven. Voor het modeljaar ’18 zijn er voortaan 3 nieuwe exterieurkleuren beschikbaar; Galena Grey (metaalkleur), Red Spinel (Mica) en Spphire Blue (Mica).

Binnenin is de nieuwe D-Max modeljaar ’18 duidelijk herkenbaar aan de opgewaardeerde materialen. Her en der worden nu meer zachte materialen gebruikt die meer uitstraling hebben en het algemene kwaliteitsgevoel nog versterken. Zo worden er (vanaf het LS niveau) meer soft touch materiaal gebruikt in de boordplank, aan de armsteunen en aan de tellerpartij. De deurhendels krijgen voortaan een chroom afwerking en de ventilatieroosters zijn nu afgwerkt met een pianozwarte omlijsting. Het optionele leder tenslotte, is voortaan geperforeerd voor een betere ventilatie.

Het interieur is nog steeds een toonbeeld van ergonomie, in deze klasse, en is gericht gebruikscomfort en functionaliteit. Zo is er voldoende ondersteuning voor het lichaam en genieten de achterste passagiers van een optimaal zitcomfort. Dankzij de hellingshoek van 24° evenaart de D-Max het zitcomfort van een gewone personenwagen.

Nieuw: Trailer Assist

De Isuzu D-Max modeljaar ’18 krijgt voortaan standaard een nieuw veiligheidssysteem dat zeker zijn nut zal bewijzen want nagenoeg alle D-Max klanten gebruiken hun pick-up regelmatig voor het trekken van aanhangers tot 3,5 ton. Het Trailer Sway Assist systeem (TSA) maakt deel uit van het ESP en zorgt ervoor dat het voertuig met aanhanger onder alle omstandigheden stabiel blijft. Wanneer de combinatie de neiging heeft tot slingeren (vooral bij dwarsbewegingen), dan worden de voorwielen afgeremd en de aandrijfkracht verlaagd zodat de wagen en zijn aanhanger het opgelegde traject veilig kunnen vervolgen. Trailer Swat Assist kan ingrijpen bij snelheden tussen 50 en 160 km/u. Enkel wanneer het systeem een grote stuurcorrectie van de chauffeur detecteert, dan zal het niet ingrijpen omdat er dan sprake is van een bewust uitwijkmanoevre.

Aan de andere veiligheidsuitrustingen werd niets veranderd. Zo is er nog steeds tractiecontrole (TCS), Hill Descent Control (HDC) en Hill Start Assist (HSA) dat makkelijk vertrekken op hellingen bevordert (vanaf 10% helling). De Isuzu D-Max beschikt ook over een efficient Brake Assist systeem dat in een noodsituatie de remkracht optimaal zal verdelen voor een zo kort mogelijke remweg.

3 varianten, altijd 5 jaar garantie met 200.000km

De Isuzu D-Max modeljaar ’18 blijft gewoon leverbaar in 3 koetswerkvarianten (Single Cab, Extended Cab en Double Cab). Elke nieuwe D-Max geniet van een indrukwekkende garantie van 5 jaar met wegbijstand. Die wordt trouwens verhoogd van 150.000 tot 200.000 km. Gezien het utilitaire karakter van de D-Max (de wagen wordt overigens altijd als fiscaalvriendelijke bedrijfswagen ingeschreven) een sterk argument !

Niemand kent pick-ups beter dan wij !

Dat is geen arrogante uitlating, maar een simpele vaststelling van een feit, om de eenvoudige reden dat wij alleen pick-ups en lichte vrachtwagens maken. Daarin hebben we inmiddels 100 jaar ervaring, niet veel automerken kunnen daarmee uitpakken. Personenwagens en sportwagens leiden ons niet af. Met complete en onvoorwaardelijke focus ontwerpen wij pick-ups die voldoen een de beoogde doelen van onze klanten.

AT35 is dé ultieme pick-up

De absolute blikvanger binnen de D-Max line-up is natuurlijk de AT35, die voortaan permanent in het gamma wordt opgenomen. AT staat voor Arctic Truck en 35 verwijst naar de indrukwekkende wielmaat. In Arctic Truck-uitvoering deinst de IsuzuD-Max nergens voor terug !

Als avontuurlijk merk wil Isuzu ook graag uitpakken met een imposante verschijning. De AT35 is motorisch gezien een ‘gewone’ D-Max 1.9 D. Er verandert dus niets aan het vermogen (164 pk), het koppel (360 Nm) of de trekkracht (3,5 ton). Maar door toevoeging van het Arctic Truck pack, transformeert de D-Max zich in een onbevreesde terreinvreter.

Arctic Pack beschikbaar op Double Cab

Het Arctic Pack omvat de volgende aanpassingen en maakt de D-Max echt onoverwinnelijk in het terrein:

  • 12 cm verhoogd koetswerk (6 cm wielen, en 6 cm vering)
  • 18 cm breder koetswerk (2 x 9 cm door de bredere wielkasten)
  • Extra brede zwarte sidesteps
  • Extra lange spatlappen met Arctic Trucks opschrift
  • Arctic Trucks trekhaak 3,5T
  • 35 inch wielen (315/70 R17), zwarte velgen 17’‘ met NOKIAN ROTIIVA banden in maat 315/70 R17 35“
  • Arctic Trucks heavy duty voetmatten
  • Arctic Trucks logo’s op instaplijsten en hoofdsteunen
  • Arctic Trucks naamplaat aan versnellingspook

Het Arctic Pack kan gecombineerd worden met alle Double Cab versies (L, LS en LSX) van de D-Max modeljaar ‘18. De uitstekende garantievoorwaarden (5 jaar – 200.000 km) blijven ongewijzigd.

Over Isuzu Belux Newsroom

Isuzu is de oudste Japanse dieselmotor-constructeur en de grootste producent ter wereld van zware en middelzware bedrijfsvoertuigen. Van het vorige model D-MAX werden meer dan 2 miljoen exemplaren wereldwijd verkocht. Isuzu aarzelt dan ook niet om 5 jaar garantie en assistentie aan te bieden op de D-Max. D-Max is de enige pick-up op de markt die voor álle 4WD-uitvoeringen 3,5 ton trekvermogen koppelt aan 5 jaar garantie, ongeacht de koetswerkuitvoering. Isuzu Benelux is de exclusieve invoerder van het merk in 4 landen (België, Nederland, Luxemburg en Polen). Het bedrijf maakt deel uit van de Belgische Alcopa-groep.

Press relations can go to:

www.isuzu.presscorner.be for the Belgium general press
www.isuzu.presscorner.lu for the Luxembourg general press
www.isuzu.presscorner.nl for the Dutch general press

Isuzu Belux Newsroom
Isuzu Benelux
Pierstraat 233 - 2550 Kontich